sunnuntai 22. huhtikuuta 2007

Pariisi keväällä 2007

Matka ajoittui pääsiäisen tienoille 10.-13.4.2007. Sää Suomessa oli keväisen kolea, mutta perilla Pariisissa odotti lähes kesäinen sää.
Hotelliksi oli valittu sijainnin ja tähtien (virhe) perusteella Hotel Opera Comique. Sijainti oli ok, mutta hotelli oli jokseenkin nuhruinen ja parhaat päivänsä nähnyt. Huone oli lapsen lisävuoteen lisäämisen jälkeen erittäin ahdas. Toisaalta, hotellihan on vain nukkumista ja tavaroiden säilyttämistä varten...

10.4. Tiistai
Matka starttasi aamun ensimmäisellä lennolla Tampereelta Helsinkiin ja sieltä kolmen vartin vaihdolla Pariisiin. Kentällä meni hieman aikaa, kun toinen matkalaukku oli saanut hieman osumaa ja siitä piti tehdä ilmoitus.
Matka kentältä hotellille meni nopeasti RER B:llä ja vaihdolla metroon Gare du Nordin kautta. Kun kamppeet oli saatu hotelliin, jatkettiin matkaa saman tien Trocadérolle.

Paikalla oli paljon väkeä nauttimassa keväästä ja auringosta sekä katselemassa tanssijoiden esityksiä.

Trocadéron puistossa vasta huomasi kunnolla kuinka pitkällä kevät oli.

Puistossa nautittujen jäätelöiden ja kahvien ja karusellikäynnin jälkeen jatkoimme kävelyä Eiffelin suuntaan, kohti pitkien lippujonojen häntiä.

Jonossa meni aikaa ainakin puolitoista tuntia, mutta kun torniin lopulta pääsi, muisti miksi kannatti jonottaa.Käynnillä meni sen verran paljon aikaa, että päivä alkoi olla päivällistä vaille pulkassa.

11.4. Keskiviikko
Aamu alkoi siirtymisellä hotellilta Louvrelle ja hetken istuskeluun Jardin du Carrouselissa pienen riemukaaren vieressä.
Arc de Triomphe du Carrousel

Seuraava operaatio oli löytää museo-passien myyntipiste Louvresta, vasta kolmas työntekijä osasi neuvoa oikeaan paikkaan. Kun passi oli ostettu, suuntasimme egyptiläisen osaston läpi kohti ’pakollisia’ teoksia.
Milon Venus

Ohjelmassa oli Mona Lisa, Milon Venus, Samothraken Nike, Napoleonin kruunajaiset jne.

Louvresta jatkoimme Châteletin kautta

Citén saarelle ja Conciergerien vankityrmiin.
La Conciergerie

Matka jatkui kohti Notre Damea, aikomuksena oli nousta torneihin, mutta jonot olivat turhan pitkiä. Jonotuksen sijaan kävimme sisällä katedraalissa, joka jaksaa ihastuttaa yhä uudelleen ja uudelleen.

Välillä teimme hotellivisiitin ja jatkoimme Latinalaiskortteleille päivälliselle.

Auringon laskun aikoihin kävimme Riemukaarella.
Riemukaaren portaat

Maisemat olivat hauskan utuiset ja kadut vilisivät autoja ihmisten palatessa töistä.
Avenue de la Grande Armée

Kävelimme hetken Champs-Elysées:llä ja istuimme Cafe George V:ssä.

Avenue des Champs-Élysées

Näimme Eiffelin välkehtivän yö valaistuksessaan ja päätimme lähteä vielä katsomaan sitä Trocadérolta. Torni välkkyy tasatunnein, joten ehdimme sinne ja jouduimme odottamaan vain muutaman minuutin ennen välkkeen alkua.
Eiffel torni kauneimmillaan

12.4. Torstai
Tyttäreni kärtti kärttämästä päästyään että koska me oikein menemme Trocadéron ’haiakvaarioon’ eli Cineáquaan, sovimme että tänään on se päivä.
Kävimme kuitenkin ensin Citéllä Sainte-Chapelle kappelissa katsomassa upeita lasimaalauksia ja gootilaista arkkitehtuuria.
Sainte-Chapelle

Trocadéron puistossa oli ihmisiä ottamassa aurinkoa ja piknikillä ja siellä olisi voinut istua pitempäänkin.
Trocaderon puisto

Cineáqua oli mielenkiintoinen kokemus, se oli yhdistelmä yleisöakvaariota, elokuvateattereita ja ravintoloita.

Pääsyliput olivat kalliit, mutta pakkohan paikka oli käydä katsomassa. Eikä paikka todellakaan ollut pettymys, 450 lajia ja 10.000 yksilöä.

Suurin 43 altaasta, haiallas on 3000 kuutiometriä eli 3 miljoonaa litraa, pituutta on 33 metriä.

Hait ovat paikan parasta antia, suuren altaan muoto ja sisustua sallivat niiden katoamisen näkyvistä ja taas ilmestyvän jostain.

Pienemmälle väelle paikassa on kosketteluallas, missä saa silittää karppeja ja sampia.

Akvaarion ja puiston jälkeen jatkoimme katsomaan Aasian taideaarteita Musée Guimet:iin.
Musèe Guimet

Paikka vaikutti todella mielenkiintoiselta, mutta valitettavasti ehdimme vai hieman raapaista pintaa parin ensimmäisen kerroksen osalta. Paikka pääsi kuitenkin ’pakko tulla uudestaan’-listalle.

Lounastimme taas Latinalaiskortteleilla ja jatkoimme kävellen matkaan Citélle Notre Damen aukiolle ja Crypte Archéologiqueen.
Crypte Archéologique

Tällä kertaa jono torneihin veti paremmin kuin edellisellä kertaa, joten jäimme jonoon ja pääsimme aikanamme kiipeämään pitkät portaat ylös. Tornista on mukavat näkymät Seinelle ja kaupunkiin ja tornin patsaat, gargoilit, ovat hienoja.
Cathédrale Notre-Dame de Paris

13.4. Perjantai
Viimeisen päivän ohjelmistossa oli elintarvikeiden ja juomien ostaminen, kävimme Lafaytten gourmet-osastolla ja läheisessä Monoprixissä.
Galeries Lafayette

Aikaa jäi vielä nopeaan käyntiin Latinalaiskortteleille matkamuisto ja kirjaostoksiin.
Latinalaiskortteleilta

Paluu kentälle sujui mukavasti ja samoin lento Helsinkiin, siellä edessä oli noin neljän tunnin odotus... Siinä ajassa olisi ehtinyt ajaa autolla Tampereelle ja takaisin.