lauantai 27. huhtikuuta 2013

Saksa 2012

14.-21.6.2012

Saksa oli kolmatta kertaa kesän autoilukohteena ja tällä kertaa matka tehtiin kolmen hengen kokoonpanolla.
Ostimme lennot Finnairin tarjouksesta jo tammikuussa, tosin lippujen ostossa tuli pientä säätöä. Yksi lippu piti ostaa pisteillä + rahalla ja kaksi tarjouksesta rahalla. Kun sain ensimmäisen lipun ostettua, ei enää löytynytkään kahta tarjoushintaista, jotka olivat valittuina toisessa selaimessa. Lippujen hinta nousi useamman kympin per lippu.
Varasin hyvissä ajoin auton Europcarilta ja hotellit booking.comista.
Matkareitti ja yöpymiset suunniteltiin tuttujen suosikkikohteiden tiimoilta, joten vanha tuttu, Wolterdinger Hof Soltaun lähellä, oli selvä valinta. Seuraavaksi tarkoituksena oli mennä Travemünden Maritimiin, mutta sieltä ei löytynyt sopivaa tarjousta kolmen hengen huoneesta, joten majapaikaksi valittiin siltä suunnalta Haffkrugin Meerzeit lähellä Hansaparkia olevan sijaintinsa vuoksi. Lyypekin kohdalla arvoimme vanhan kaupungin ja uudemman puolen väliä ja sen voitti Lindenhof pysäköintimahdollisuuden ja lähellä vanhaa kaupunkia olevan sijaintinsa vuoksi.
  1. Päivä
Ensimmäinen matkapäivä alkoi herätyksellä reilusti ennen kukon laulua ja auto startattiin jo 4:15 kotipihasta. Kentälle ajettiin mukavassa kesäsäässä ja lento Helsingistä Hampuriin lähti ajallaan. Parin tunnin lennon jälkeen Hampurin kentällä laukut saatiin nopeasti ja vuokraamosta autoksi Peugeot 3008. Ajoimme kentältä suoraan Hagenbeckin eläintarhan pysäköintitaloon ja menimme tarhaan.

Puistoa kierreltiin useampi tunti ja myös lounas syötiin siellä. Pettymykseksi uusi vetonaula, Eismeer -teemaosuus ei ollutkaan auennut alkukesäksi, joten se jäi jo toista kertaa näkemättä. Norsuja sentään päästiin ruokkimaan ja olihan tarhassa kuitenkin paljon nähtävää.

Iltapäivällä ajoimme ruuhkassa Elbe -tunnelin kautta kohti etelää ja Soltauta. Jossain vaiheessa keskellä tunnelia liikenne alkoi sujua ja pääsimme maistamaan vähän autobahn-nopeuksia. Soltausta löytyi kauppa, Edeka, josta haimme hieman "evästä" illaksi. Majapaikkaan Wolterdingeniin oli muutama kilometri ja kävimme kirjautumassa sisään entuudestaan tuttuun Wolterdinger Hofiin.
"

Palasimme Soltauhun haukkaamaan päivällistä Mäkkiin. Illalla testattiin vielä hotellin uusi uima-allas.
  1. Päivä
Heti aamupalan jälkeen ajoimme muutaman kilometrin päähän Heide-park huvipuistoon. Päivän ohjelma oli yksinkertaisesti kieppua härveleissä koko rahan edestä. Päivän mittaan kävimme läpi kaikki puiston vuoristoradat ja osan vielä useampaan kertaan.

Jonoja ei juurikaan ollut ja välillä valvoja pisti toisen kierroksen perään niin, ettei vaunusta tarvinnut edes nousta välillä. Lounaaksi nautittiin bratwurstia ja ranskalaisia. Illalla syötiin taas Mäkissä.
Päivän ohjelmana oli ajaa tihkusateessa Hodenhageniin Serengeti-parkkiin. Saimme hotellilta lähtiessä vinkin hakea vihanneksia ruokakaupasta eläimille, joten ostimme porkkanoita ja salaattia.

Sade onneksi loppui jo autokierroksen aikana. Safari-kierroksen jälkeen parkkeerasimme auton huvipuiston reunaan. Kiertelimme laitteita koko päivän ja katselimme apinatarhan asukkeja.

Kävimme vielä pikkubussilla safaripuiston puolella. Päivän lounas oli makkaraa ja ranskalaisia. Päivällinen nautittiin Wolterdinger Hofissa.
  1. Päivä
Lähdimme Wolterdinger Hofista ja ajoimme pienempiä teitä Lüneburgiin. Auto jätettiin jonkun puiston reunaan vanhan kaupungin lähelle. Nautimme kahvit kaupungilla ja kiertelimme vähän kylää.

Jatkoimme isompaa tietä Travemündeen. Auto jätettiin parkkiin muutamaksi tunniksi vanhan majakan lähelle. Kävelimme rantakadun päästä päähän ja istuimme kuppilassa rantakadulla kuluttamassa aikaa.

Illan suussa ajoimme Haffkrugiin hotelli Meerzeitiin, josta saimme huoneiston patiolla.

Päivällinen nautittiin paikallisessa rantaravintolassa.

1. Päivä
Aamusta ajoimme lähellä olevaan Sierksdorfin Hansa-parkkiin. Päivä oli taas normipäivä huvipuistossa, tarkoituksena oli käydä läpi kaikki mahdolliset laitteet.

Tässä tavoitteessa onnistuttiin aika hyvin, kohtalaisen rajussa Fluch von Novgorod -vuoristoradassakin käytiin kahteen kertaan. Lounaaksi syötiin hampurilaiset huvipuiston lännenkylässä. Illalla ajoimme kaupan ja Mäkin kautta hotellille. Tytär kävi viileässä itämeressä uimassa ja sitten nautittiin Haffkrugin rantaravintolassa kuuma kaakao ja oluet.

Lähdimme ajoissa Meerzeitista ja ajoimme Travemündeen. Auto jätettiin taas parkkiin rannan tuntumaan. Lounaaksi syötiin rantakadulla pizzaa, kampelaa ja jätskiä.

Ajoimme myöhemmin iltapäivällä Lübeckiin hotelli Lindenhofiin. Auto kikkailtiin erittäin kapeaan tallin yöksi. Vastaanoton virkailija yllätti kertomalla että meille oli complemetary upgrade kahden makuuhuoneen sviittiin. Kävelimme joen yli vanhan kaupungin saareen.

Istuimme terassilla kävelykadulla ja söimme illallisen vaihteeksi Mäkissä ja otimme vielä oluet ja limsat Altstadt Bierhausissa hotellille palatessa.

1. Päivä
Aamulla auto siirrettiin paternoster talliin, missä autoja oli hississä kolmessa kerroksessa päällekäin ja kävelimme taas vanhaan kaupunkiin. Ensimmäisenä paikkana oli St. Petri -kirkko, joka oli valitettavasti remontissa.

Sen jälkeenkävimme Marien Kirchessä.

Ostoksia oli kertynyt tässä vaiheessa matkaa jo sen verran, että piti etsiä laukkukauppa ja ostaa yksi matkalaukku lisää. Sopiva laukku löytyi hakemisen jälkeen Karstadtista. Teimme lisää ostoksia, kannoimme laukun ja muut ostokset hotellille ja kävelimme tuomiokirkolle, Domille.

Kävimme syömässä Jensen Boefhausissa ja kiertelimme kaupunkia ennen hotellille paluuta.

1. Päivä
Lähdimme hotellilta ja kysyimme vielä tietä automarketille Hampurin suunnalta. Saimme ajo-ohjeet Cittiin, jossa palautettiin matkan aikana auton perään kertyneet pantilliset pullot ja teimme vielä vähän ostoksia. Sitten ajoimme Hampuriin Mönckebergerstrasselle ja jätimme auton pysäköintitaloon.

Viimeiset ostokset tehtiin Karstadtin urheiluosastolta ja sitten oli jäljellä vielä lounas (taas) Mäkissä. Lentokentälle ajaessa piti vielä löytää bensa-asema, mikä ei ollutkaan ihan niin yksinkertaista kun olisi luullut. Parin ylimääräisen rusetin jälkeen pääsimme tankkaamaan ja ehdimme juuri ajoissa auton palautukseen kentälle. Lento oli myöhässä, joten saimme lähtöselvityksestä voucherit, jotka käytimme ruokaan ja juomiin ravintolassa.