perjantai 7. helmikuuta 2014

Kööpenhamina 2013

Kohta jo perinteiseksi muodostunut viileän vuodenajan Köpis -viikonloppu osui tällä kertaa marraskuulle.
Lentojen kanssa olimme varsin ajoissa liikenteessä. Liput hankittiin jo lähes vuotta aiemmin sopivasta Finnairin tarjouksesta. Hotelliksi valitsimme Scandic Webersin aiempien reissujen Hotel 27:n sijaan. Scandicin omilta sivuilta löytyi hyvä tarjoushinta aamiaisella ja hotellin sijainti oli varsin hyvä meille.

Tälläkään matkalla ei ollut tarkoituksena pahemmin kierrellä nähtävyyksiä, ainoa varsinainen kiintopiste oli sunnuntaipäiväksi varattu vierailu Kansallismuseon Viikinki -näyttelyyn.
Perjantaina olimme perillä heti aamusta Kastrupissa, josta hyppäsimme ensimmäiseen sopivaan junaan. Asemalta kävelimme pankkiautomaatin kautta hotellille, josta saimme huoneen jo ennen kymmentä.
Laukut soviteltiin pienehköön huoneeseemme ja selkäreppuun jätettiin hieman kevyempi kameravarustus kaupungilla kiertelyä silmällä pitäen.

Ensimmäinen etappi oli nakkikioski ja pølser-lounas. Kävelimme ruuhkaista Strøgetiä Gammeltorville saakka ja kävimme Notredamessa, jossa kauniimpi puolisko hamstrasi korillisen 'kaikkea kivaa'. Seuraava etappi oli Illum-tavaratalo, josta ostimme lisää joulujuttuja, mausteita ja karkkia. Kävely sai riittää ja istahdimme Victoria Pubiin Gammeltorville. Joka paikassa mainostettin Tuborgin jouluolutta, mutta sitä ei näemmä myyty ennen iltaa. Marraskuun ensimmäinen perjantai on J-dag, jolloin Tuborgin jouluoluthanat avataan klo 20:59 pubeissa. Tätä eivät janoiset turistit tienneet.
Poikkesimme käytettyjen dvd-leffojen kaupaan ja pengoimme hyllyjä kunnes 100:n kruunun tarjoukseen löytyi kymmenen leffaa. Köykäisen lounaan jälkeen alkoi olla nälkä ja suuntasimme Brewpubiin päivälliselle.

Listalta valittiin aiempien reissujen tapaan hyväksi koettu talon hampurilainen ja ohessa maisteltiin talon nestemäisiä tuotteita.

Kylläisinä raahasimme itsemme ja ostokset hotellille.
Lähdimme istumaan iltaa ja tutustumaan talon tarjontaan Mikkellerin pubiin Viktoriagadelle.

Oli perjantai-ilta ja pikkujouluaika joten paikka oli täpötäynnä. Jollain konstilla löysimme kuitenkin kahden hengen pöydän.
Kahdekymmenen hanan rivistöstä löytyi maisteltavaa useammaksi illaksi, mutta tehtävä mutkistuu illan myötä tynnyrien ja nimien vaihtuessa liitutaululla.

Toisaalta maistelutehtävää helpotti 2 desin lasit, joista eräs tarjoilija kertoi meille, että näin pikkujouluaikaan he auttavat ihmisiä eivätkä tarjoile suuremmista tuopeista.

Ensimmäisellä kierroksella tilasimme Crooked moon douple ipan ja Monks eliksirin. Kierros nr. 2 toi pöytään Ård hvadin ja It's aliven. Kolmas ja viimeinen taas Green gold ipan ja Beer geek brunch weaselin. Viimeksi mainittu BGBW oli aika mahtavan makuinen tuote, muiden ollessa vain erinomaisia. Se on pikimustaa imperial stoutia, jonka voimakas kahvin maku on peräisin maailman kalleimmasta kahvista, vietnamilaisten sivettikissojen kertaalleen syömistä cà phê Chồn-kahvipavuista.
Mikkelleristä jatkoimme matkaa kebabille hotellin viereen ja siitä sitten nukkumaan, koska edellisen yön lyhyet unet aikaisine herätyksineen painoivat päälle.
Lauantaina aamu aloitettiin Scandicin hyvällä aamiaisella. Aamiaissali tosin oli yllättävän täynnä ja vapaan pöydän löytäminen vaati vähän kiertelyä ja ympärilleen katselua.
Pääsimme hotellilta korttelin verran Strøgetiä kohti, kun päätimme pitää luovan tauon Bryggeriet Apollossa. Sieltä jatkoimme suunnitelman mukaan Strøgetille ja astuimme mukaan turistivirtaan. Erkaannuimme laumasta mennäksemme Notredameen hakemaan 'vielä jotain'. Tällä kertaa jäin kyllä ulkopuolelle odottamaan.
Seuraava kauppa oli kirjakauppa Købmagergadella, jossa oli sitten minun vuoro ostaa jotain 'pientä kivaa'. Paikallisen Siwan eli Neton jälkeen lähdimme lounaalle Jensen's Bøfhusiin Helligaands-kirkon taakse.
Ketjuravintola Jensen'sillä on varsin hyvät hinnat Köpiksen kovaan hintatasoon nähden. Noin 16 eurolla saa lounasaikaan 250 gramman pihvin ja vajaalla vitosella punaviinilasillisen. Hyvän mediumpihvin ja shiraz-lasillisen jälkeen jaksoi taas jatkaa matkaa ja seuraavaksi suunta otettiin kohti Magasin-tavarataloa. Sieltä löytyi kotiinviemisiksi joulukoristeita ja keittiötarvikkeita. Lauantai-illan hämärryttyä löytyi vielä yksi putiikki, Søstrene Grene, josta oli kuulemma vaikea päästä ulos. Itse en tiedä tuosta mitään, seistyäni taas kaupan ulkopuolella...

Alkoi olla korkea aika päästä jonnekin istumaan, joten suunnistimme Lord Nelson baarin lähistölle. Nelson on vanha tuttu, sillä olemme käyneet siellä myös aiemmillä Köpiksen reissulla.

Tosin emme muistaneet edelliselta kerralta, että launtai on savullinen päivä ja perjantai savuton eli luvassa oli hyviä oluita ei niin hyvässä tupakansavussa... Piskuisessa kellaribaarissa on mukava valikoima tanskalaisten pienpanimoiden oluita.

Perehdyimme aiheeseen muutaman tuopillisen verran, Beer Here-panimolta maistoimme Angry Hopsin ja Lupuksen, Hancock Bryggerierneltä Merry Christmasin, Coisbolta Nr. 2:n, Indslev Bryggeriltä Ugly Duck Amarillo & Citra IPAn ja vielä Svaneke Bryghusin Stoutin. Kyseisessä kuppilassa ei ollut tarjoilija mukaan luettu kymmentä ihmistä, mutta silti painettu olutlista ehti vaihtua kerran sen parin tunnin aikana minkä jalkojamme lepuutimme siellä.

Kiikutimme ostokset hotellille ja jatkoimme Mikkelleriin lauantai-illan huumaan. Mikkellerissä oli huomattavasti väljempää kuin perjantaina. Listalta oli vaihtunut aika monta tuotetta perjantaista, joten ainoastaan yksi tilaamamme olut oli sama kuin perjantaina ja sen oli loistava Beer geek brunch weasel.

Hienoa Texas Rangeria tilasimme molemmat yhdet, mutta muuten jatkettiin tyyliin 'kumpikin tilaa eri tuotteen'. Muu hienot tuotteet olivat Mikkeller Spontancassis, To Øl Snowball Saison, Half Acre Space IPA, To Øl Dangerously Close To Stupid Imperial IPA ja To Øl Black Maria.

Tämän kerran ja edellisesten käyntien ja maistelujen perusteella uskallan väittää, ettei Mikkellerissä valinta mene pahasti metsään vaikka minkä tahansa tuotteen listalta valitseekin.
Tuon pikku tasting session jälkeen ei ollut enää tarvetta lähteä enempää yöelämään seikkailemaan, joten kävelimme Rådhuspladsenille syömään huikopala-pølserit ja räpsimään muutamia yökuvia.

Sunnuntai on ollut meidän aiemmilla Köpiksen matkoilla museopäivä, eikä tälläkään kertaa tehty poikkeusta. Aamupalan jälkeen pakkasimme kassit ja luovutimme huoneen. Kävelimme ulkoilun vuoksi Vesterbros Torville BarBar Bariin. Meillä oli varattu käynti Kansallismuseon viikinkinäyttelyyn puolen päivän jälkeen, joten kulutimme aikaa sitä ennen. Kävellessämme kohti museota alkoi kunnon sadekuuro, joka kasteli farkut ja repun selästä. Sadetakit tekivät tehtävänsä, mutta kun märät tavarat tungettiin museossa vaatesäilytyksen lokeroon, oli lopputulos märkä.
Viikinkinäyttely oli aika hieno, kaiken keskipisteenä oli se mitä maailman pisimmästä 37 metrisestä viikinkilaiva Ægiristä eli Roskilden hylky 6:sta oli jäljellä.

Kiersimme näyttelyä, muuta emme poikenneet tällä kertaa katsomaan Kansallismuseon varsinaisia kokoelmia.

Kävelimme taas lounaalle lauantaiseen Jensen's Bøfhusiin ja poikkesimme paluumatkalla Bryggeriet Apolloon ennen hotellille menoa.

Otimme matkalaukut säilytyksestä ja raahasimme itsemme tuulessa ja tihkusateessa rautatieasemalle. Kentällä oli reilusti aikaa ihmetellä taxfreen tarjontaa. Köpis oli jälleen kerran mukava paikka.