maanantai 10. joulukuuta 2018

Berliini 2018

"Taas Berliiniin ja vielä syksyllä tai talvella?"
Miten niin taas? Edellisestä kerrasta oli jo yli 3,5 vuotta ja minkä sille voi, että sattui olemaan marraskuu matkan aikaan...

Meidän neljännen Berliinin reissun aihio löytyi Lentodiileistä, varasimme Expedian paketin sisältäen Easyjetin lennot. Hotellina oli 5:n tähden Swissôtel Berlin am Kurfuerstendamm, kriteereinä sijainti ja asiakasarviot mm. Tripadvisorissa. Hintaa neljän yön matkalle tuli 292€ per nuppi sisältäen lennot, hotellin aamiaisella. Päälle tuli jälkikäteen lisättynä yksi 23kg ruumamatkalaukku (alle 50€). Lentoja valitessamme ajattelimme, että on kerrankin mukavasti matka, mille pääsee mennen tullen junalla kotikylästä. Fiilis muuttui junalippuja ostettaessa, kun kävi ilmi ettei VR liikennöinyt lauantai aamusta Helsingin suuntaan ratatöiden vuoksi. Näppärän junamatkan korvasi bussiyhteys Tampereelta Riihimäelle joka aseman kautta, sitten juna Tikkurilaan ja vaihdolla sieltä kentälle. Bussi-juna-juna-kombo kesti pitkään ja maksoi enemmän kun tavallinen junayhteys. Ehtiäksemme mukavasti 10:45 lennolle saimme lähteä kotoa 5:25. Lentokentällä olimme ehkä vähän turhankin hyvissä ajoin, ehdimmepä sitten syödä aamiaista rauhassa.

Easyjetin lento oli positiivinen kokemus, kun odotusarvo oli jotain Ryanairin luokkaa. Jalat mahtuivat laskostamatta paikoilleen ja käsimatkatavarat hyllylle. Lentoaika oli 1:45.

Perillä Tegelillä kävelimme C-terminaalilta A/B:n luokse lippuautomaateille ostamaan VBB:n 7 päivän liput joukkoliikenteeseen. Seitsemän päivän lippu (30€) tuli halvemmaksi kuin irrallisten päivälippujen hankkiminen vaikka olimme perillä viitenä päivänä . Hurautimme Ku'dammille 109 bussilla ja kävelimme pari sataa metriä pysäkiltä hotellille.

Saimme huoneen heti ja nopean espresson jälkeen jatkoimme lounaalle Bahnhof Zoon viereen vanhaan tuttuun Curry 36:een.
Kioskilla oli jonoa kahdesta suunnasta ja kun currywurst annokset ja oluet olivat kourassa, piti vielä löytää läheltä vapaata pöydän pätkää. Pari currywurstia ja ranskalaiset mausteilla maksoivat 5€ ja 0,5l olut 2,20€.

Hyvin ravittuina jatkoimme matkaa kaupoille, toinen lähti levykaupoille ja toinen kemikaaliokierrokselle.
Saturnista löytyi muutama cd ja Rossmannilta ja DM:stä kaksi isoa kassillista 'kempsutavaraa'. Kannettuani kassit hotellille puolison jatkettua reissuaan vielä vaatekaupoille, punnitsin ne, painoa oli yli 14kg. Ihan kivasti ottaen huomioon että Helsingin päässä ruumalaukussa oli reilut 9 kiloa ostosvaraa.

Illemmalla lähdimme metrolla ensin Statdmitteen ja siellä vielä yhden DM:n kautta Augustiner am Gendarmenmarktiin yksille, 0,5l olut maksoi 3,90-4,20€. Seuraava kohde oli Alexanderplatz. Ostimme metrotunnelista parin euron täytetyt croissantit välipalaksi, sitten kävelimme Hofbräu Berliiniin.

Ulkoa päin lähinnä teollisuushallia muistuvassa paikassa piti jonottaa aivan pieni hetki pöytää. Paikassa oli melko hilpeä meininki, bändi soitti saksan humppaa ja väkeä riitti. Joimme parit tuopit á 4,90€.

Takaisin Alexanderplatzille kävellessä söimme 4€ dönerit Kebab Innissä Alexanderplatzin kulmilla. Metrolla päästiin yhdellä vaihdolla hotellille.

Sunnuntain aamiainen syötiin pitkällä kaavalla unohtamatta kuoharia. Junailimme itsemme S-bahnilla Hackescher Marktille. Kävelimme jokirantaa Monbijoubrücken yli ensin antiikkimarkkinoille ja sitten Museosaarelle.

Tuo edellä mainittu silta muuten vilahtaa yhtenä tapahtumapaikkana Babylon Berlin-sarjassa.
Emme olleet aiemmin käyneet Bode-museossa, joten siitä oli hyvä aloittaa museourakka. Ostimme kolmen päivän museokortit, 29€, vaikka tiedossa oli, että maanantaina moni museo on suljettuna.
Museossa on veistoskokoelma varhaiskeskiajalta 1700-luvulle ja bysanttilaisen taiteen museo, historiallisten kolikoiden kokoelma ja jonkun verran Gemäldegalerien kokoelmien maalauksia.

Komea rakennus on rakennettu 1800 ja 1900 lukujen vaihteessa, mutta se kärsi pahoin toisessa maailman sodassa.

Myös taideteokset kärsivät sodassa, näytteillä on myös teosten sirpaleita ja palaneita veistoksia.

Kierrettyämme koko museon, palasimme antiikkimarkkinoille ja viereisen sillan alle oluille ja glühweineille.

Markkinoilta löytyi mukaan vanhoja aterimia. Kävelimme joen rantaa taidemarkkinoille, Berliner Kunstmarkt am Zeughaus, Lustgartenia vasta päätä.

Joen toiselta puolelta Lustgartenin vieressä on Altes Museum. Siellä käyntiä on puntaroitu aiemmilla reissuilla, mutta ehkä museon kookas ulkoasu on hämännyt suotta.

Museo majoittaa antiikintaiteen ja esineiden kokoelmaa yhdessä viereisen Pergamon-museon kanssa. Myös Altes Museum sai siipeensä sodassa. Kiersimme tämänkin museon tunnollisesti sali salilta läpi.

Saatuamme urakan loppuun ulkona oli jo pimeää ja kävelimme Friedrichsbrücken kautta Brauhaus Lemke am Hackeschen Marktille päivälliselle lounaan jäätyä välistä. Listalta löytyi makkara-annos ja hampurilainen.

Ennen hotellille paluuta vilkaisimme vielä Hackesche Höfeen tarkoituksena löytää vielä joku kuppila.

Sellaista ei löytynyt joten lähdimme junalla Friedrichstraßelle Lonely Planetin oppaan vinkistä. Kohteena oli Berliner republic, joka löytyi helposti juna-aseman läheltä. Baari on 'olutpörssi' ja hinnat vaihtelevat kysynnän mukaan, salin monitoreilta voi seurata hinnan kehitystä.

Otimme parit oluet ja palasimme S-junalla Zoolle. Huikopalaksi haukattiin makkaraa Curry 36:sta.

Maanantaina aamiaisen jälkeen suuntasin bussilla Siegessäulelle eli voitonneulalle, joka sijaitsee keskellä Großer Stern-liikenneympyrää Tiergartenissa.

Nykyisin patsaineen 67m korkea torni pystytettiin alun perin Königsplatzille valtiopäivätalon viereen juhlistamaan Preussiin voittoja 1800-luvun jälkipuoliskon sodissa. Se siirrettiin toisen maailmansodan alla nykyiselle paikalleen. Tornille pääsee liikenneympyrän ali tunneleita samaan tapaan kuin Pariisin Riemukaarelle.

Kolmen euron sisäänpääsymaksulla saa katsella ensin näyttelyn Saksan ja Euroopan kansallismuistomerkeistä ja kavuta sitten kapeahkoja kierreportaita 285 askelmaa ylös näköalatasanteelle. Alemmalla tasanteella on tornin kiertävä mosaiikki Saksan historiasta.

Ylhäältä näkee hyvin kaupungin laajuuden ja Tiergartenin puiston koon. Tornin huipulla seisoo yli 8m korkea kullattu voitonjumalatar Victorian patsas.

Alas päästyäni alkoi tihkuttamaan vettä, kun kävelin liikenneympyrän pohjoispuolelle katsomaan Bismarckin, Roonin ja Moltken muistomerkit. Näillä kolmella herralla oli merkittävä rooli Saksan yhdistymiseen johtaneissa sodissa 1800-luvun jälkipuoliskolla.

Jatkoin bussilla itään ohi Bellevuen linnan (Saksan liittopresidentin edustusasunto) ja Reichstagsgebäuden eli valtiopäivätalon kohti Unter den Lindeniä.

Jäin pois ennen valtion oopperaa ja Humboldt-yliopistoa ja kävelin Bebelplatzin ja Hedwigin katedraalin kautta Neue Wacheen.

Tuolla antiikin tyylejä sekoittavalla rakennuksella on ollut useita käyttötarkoituksia; se oli alun perin sotilasvartio ja Preussin sotien muistomerkki, sitten ensimmäisessä maailmansodassa kaatuneiden muistomerkki. Tuhouduttuaan toisessa maailmansodassa DDR rakensi sen uudelleen ja teki siitä fasismin ja militarismin uhrien muistomerkin ja Saksojen yhdistymisen jälkeen siitä tuli sodan ja hirmuvallan uhrien muistomerkki.

Oli aika hyödyntää museokorttia ja kävelin kadun toiselle puolelle Saksan historialliseen museoon (Deutsches Historisches Museum).

Vanhan asevaraston tiloissa toimiva suuri museo esittelee Saksan historiaa parin tuhannen vuoden ajalta piilottelematta synkempiäkään aikoja ja asioita.

Kiersin museon nurinkurisessa järjestyksessä aloittaen alakerran ensimmäisen maailman sodan jälkeisestä osuudesta.

Ja vasta sitten siirryin laajaan yläkertaan kiertelemään aiempaa historiaa esittelevää osuutta.

Lopuksi kiersin vielä Euroopan ja merten suhteita kartoittavan erillisnäyttelyn 'Europa und das Meer'.

Vaikka jano ja nälkä alkoivat vaivata ja olisi tehnyt mieli istua alas, jatkoin vielä Spreen toiselle puolelle Pergamon-museoon pikavisiitille. Edellisellä kertaa oli jäänyt kiertämättä islamilaisen taiteen osasto, joten korjasin nyt asian.

Alakerran Pergamon alttari oli remontissa joten vilkaisin nopeasti Ištarin portin ja Miletoksen kaupunginportin.

Treffasimme Alekxanderplatzin juna-asemalla ja söimme myöhäiseksi venähtäneen kebablounaan tai -päivällisen asemalla.

Sitten hajaannuimme taas kaupoille, minä hain muutaman levyn Saturnista ja Alexan Mediamarktista ja puoliso kierteli omilla asioillaan. Ostosten jälkeen oli aika päästä istumaan jonnekin, joten lähdimme S-junalla Savignyplatzille ja vanhaan tuttuun Dicke Wirtiniin.

Tosin emme sielläkään päässeet istumaan pitkään aikaan ennen kuin ahtaalta baaritiskiltä vapautui pari tuolia. Kotimatka palattiin bussilla Zoon viereen ja Hakikista ostettiin erinomainen 4€:n kebab mukaan hotellille.

Tiistain aamuisen kuplajuoma-aamiaisen jälkeen varasimme netistä käynnin Reichstagissa. Aamu oli hieman sateinen ja koitimme kipittää mahdollisimman kuivana Zoolle ja sieltä junalla Hackeschen Marktille ja sieltä taas mahdollisuuksien mukaan sateelta suojaavia räystäitä ja katoksia seuraillen Museosaarelle. Siellä kohteena oli Alte Nationalgalerie.

Se esittelee 1800-luvun taidetta klassismin, romantiikan, impressionismin taitajilta. Huoneita kierrellessä alkoi jo turtumus iskeä jossain vaiheessa, mutta museo kierrettiin silti kokonaan läpi.

Kostea keli jatkui ja kävelimme sateessa Marx-Engels-Forumin

kautta Nikolaikircheeen. Se on Berliinin vanhin kirkkorakennus ja ylipäänsä ainoa varhaisimpia aikoja edustava rakennus. Rakentaminen on alkanut jo 1200 alkupuolella. Kirkkoa on muokattu vuosisatojen kuluessa ja kuten moni muukin Berliinin historiallinen rakennus, se kärsi huomattavia vaurioita viime sodassa.

Aikoinaan puretun Berliner Stadtschlossin tilalle uudelleen sotaa edeltävään asuun rakennettava Humboldt Forum alkoi olla muodossaan ja toivottavasti seuravalla reissulla pääsee jo tutustumaan sinne siirtyviin museoihin.

Nousimme Unter den Lindeniltä bussiin ja matkasimme Reichstagille. Meillä oli jonkun verran ylimääräistä aikaa ennen vierailuaikaamme, joten kuvailimme rakennusta ja kävimme yksillä odotellessa.

Valtiopäivätaloon mennään sisään kunnon turvatarkastuksen kautta ja vierailijaryhmää liikutellaan yhtenä laumana yläaulaan saakka. Pääsimme ylös lasikupolille reilusti ennen auringon laskua, joten maisemat näki vielä päivän valolla.

Kupoli on ilmaisena nähtävyytenä varsin hieno ja käymisen arvoinen. Palasimme bussilla Alexanderplatzille kebabeille.

Mietimme iltaohjelmaa ja päätimme suunnistaa junalla Friedrichstraßelle, paikaksi valikoitui irkkupub Murphy's.
Hotellille päin palattiin junalla ja iltapalaa haukattiin Curry 36:sta.

Viimeisen aamun lystiä oli aamupalan lisäksi pakkaaminen sekä huoneen luovutus yhdentoista maissa. Aikaa oli käytettäväksi joten lähdimme bussilla lentokentän suuntaan Charlottenburgin linnan eli Schloss Charlottenburgin luo. Barokkilinna on rakennettu 1600-1700 lukujen vaihteessa.

Kävelimme puistossa linnan ympärillä ja palasimme jossain vaiheessa Ku'damille. Siellä operoitiin yhden hengen pienryhmissä kaupoilla ja toisaalla Alt Berliner Biersalonissa. Kävimme vielä kebablounaalla Hakikissa ja sen jälkeen haimme laukut hotellilta ja

lähdimme taas bussilla 109 Charlottenburgin ohi kohti Tegeliä.

Täpötäysien laukkujen kanssa ei muodostunut mitään ongelmaa kentällä tai koneessa, lento oli aikataulussa ja Helsingin päässä ehti junaa odotellessa ottaa vielä kahvit ja hakea kaupasta evästä kotiin päin.

Reissu oli mukavan pitkä ja sää oli pääsääntöisesti ihan hyvä. Alkupäivinä oli melko lämmintä, mutta viimeisenä päivänä oli jo aika koleaa ja sääennusteen mukaan lämpötilat olivat putoamassa kohti Suomen lukemia joten ajoitus oli siinä suhteessa hyvä. Joulutoreja oltiin vasta pystyttämässä, joten ne jäivät näkemättä tällä kertaa. Näin neljännen viileä vuoden ajan reissun jälkeen tekisi mieli nähdä Berliini vähän kesäisemmissä merkeissäkin. Ehkä näin käy sitten seuraavalla kerralla...