perjantai 9. heinäkuuta 2010

Saksa 2010

Kesän 2010 isä/tytär-matka tehtiin vaihteeksi Saksaan. Kohteiksi poimittiin parhaat palat toissavuotisesta matkasta ja lisättiin muutama uusi paikka, kun matkaa venytettiin yhdeksän yön mittaiseksi. Lennot varattiin Ryanairilta, auto Hertziltä ja majapaikat booking.comista paitsi Travemünden Maritim, jonka varasin suoraan hotellin omilta sivuilta.

15.6.

Lento Tampereelta lähti ajoissa ja tuli perille etuajassa. Laukku saatiin hihnalta nopeasti ja autokin löytyi pienen harhalenkin jälkeen. Auto oli 1.8 Focus sw. Matkaan päästiin hyvin kun navigaattori pääsi ensin hitaasti kartalle. Moottoritielle mennessä oli ruuhkaa, mutta jossain vaiheessa, kun siirryttiin pienemmälle tielle, meno muuttui joutuisammaksi.
Majapaikkaan päästiin viiden jälkeen. Wolterdinger Hof oli tuttu jo edelliseltä käynniltä, huone oli mukavan tilava. Oli hienoinen pettymys huomata että uima-allas oli remontissa, kun oli lupaillut tyttärelle että hän pääsee taas joka päivä uimaan.
Wolterdinger Hof, Soltau

Tavarat puretttiin kaappeihin ja lähdimme Soltaun Penny Marktiin hakemaan naposteltavaa ja iltapalaa. Päivällinen syötiin Wolterdinger Hofin ravintolassa.

16.6.

Söimme hotellilla aamiaisen ja lähdimme kohti Hodenhagenin Serengeti Parkia. Mukana oli netistä tulostettu kuskin vapaalippu eli sisään päästiin noin puoleen hintaan. Kierros alkoi safariajalulla mukavan rauhalliseen tahtiin. Kaikki eläimet nähtiin kierroksella ja joidenkin kanssa tehtiin lähempää tuttavuutta. Ruokintapaikalla ostettiin pari kipollista pellettejä aaseille, poneille, vuohille ja peuroille. Elukoita ruokkiessa ja taputellessa meni lähes tunti.
Aasit päivystivät ruokakioskin luona, Serengeti-park, Hodenhagen

Autokierroksella ei onneksi sattunut mitään episodeja vandaali-paviaanien kanssa, lähikontaktissa olimme vain ikkunasta sisään kurkottavien kirahvien, seeprojen ja kameleiden kanssa.
Tuttavuutta hieromassa, Serengeti-park, Hodenhagen

Suuret kissapedot olivat laiskalla tuulella ja makoilivat lähinnä paikoillaan yhtä hevosen päätä retuuttanutta tiikeriä lukuunottamatta.
Tiikeri ja kallo, Serengeti-park, Hodenhagen

Kierroksen jälkeen parkkeerattiin auto ja käveltiin huvipuistoon.

Laitteista käytiin mm vuoristoradassa, maailmanpyörässä ja kolme kertaa vesivuoristoradassa. Hydrokopterikyyti oli hauskaa, kosteaa ja meluisaa. Lapsille puettiin pelastusliivit ja kaikille kuulosuojaimet. Alkuun vene ajoi rauhallisesti kiemurtelevaa reittiä mekaanisten muovieläinten ohi, mutta kun pääsimme lammelle, kuljettaja näytti kuinka vene kulkee 50km/h.
Hydrokopterikyytiä, Serengeti-park, Hogenhagen

Toisen veneen tullessa lähelle, seurasi kunnon vesiroiskeet ja aallot. Kierroksen lopussa vesiputouksesta ilmestyi vielä valtava King Kongin pää.
King Kong elää nykyisin Saksassa, Serengeti-park, Hogenhagen

Apinatarha oli jotenkin tyhjempi kuin pari vuotta sitten, mutta silti siellä nähtiin muun muassa apinan poikasten hauskoja kommelluksia.
Muutama puusta putoaminen pisti mietteliääksi, Serengeti-park, Hodenhagen

Taskuvaras, Serengeti-park, Hodenhagen

Olimme puistossa yli ilta kuuden ja kotimatkalla poikkesimme vielä mäkissä.

17.6.

Heti aamiaisen jälkeen ajettiin muutaman kilometrin päähän Heide-Parkiin. Huvipuistoon osuttiin koululaisten luokkaretkipäivänä joten porukkaa oli jonoissa enemmän kuin riittävästi.

Heide-park, Soltau

Itse ruuhkan lisäksi oli teknisiä vaikeuksia rajoittamassa hauskan pitoa. Toiseen vesivuoristorataan jonotettiin lähes 50 min ja Desert Race suljettiin kun jonoa oli 10m jäljellä (toissa vuonna laite jäi kokeilematta vian vuoksi), onneksi se avattiin vielä myöhemmin ja pääsin käymään siinä. Desert Racessa liikkeelle lähtö tapahtuu hydraulisen katapultin kiihdyttämänä 2,4 sekunnissa 0-100km/h. Rata kiertää melko matalalla joten vauhti tuntuu kovalta maan vilistäessä lähellä.
Kaikki härvelit missä roiskui kylmää vettä, käytiin läpi vähintään kahdesti. Kaksi neljästä isosta vuoristoradasta jäi väliin, kun aika loppui kesken.Desert Racen lisäksi kävin Swiss Bob Ridessa, mikä on yli 800m pitkä kelkkarata ja Big Loopissa, missä taivas ja maa vaihtavat paikkaa neljä kertaa.
Big Loop, Heide-park, Soltau

Tällä kertaa massiivinen Colossos jäi väliin ja samoin Särkänniemen Tornadoa vastaava Limit.
Colossos, Heide-park, Soltau

Kaikkiaan puistossa vietettiin noin 8 tuntia. Puiston jälkeen käytiin kaupassa hakemassa jogurtteja ja herkkuja. Hotellin ravintolassa nautittiin vielä päivällinen jätskiannos jälkkärillä.

18.6.

Aamiaisen jälkeen ajettiin tunnin verran Hannoveriin Erlebnis Zoohon.
Häijyn oloinen kaveri, Erlebnis Zoo Hannover

Pikku norsut hierovat tuttavuutta, Erlebnis Zoo Hannover

Sää oli pääosin pilvinen ja vähän viileä. Eläimiä katsellessa oli mukavan väljää.
Korvat höröllä, Erlebnis Zoo Hannover

Mietteliäs, Erlebnis Zoo Hannover

Uutuutena edelliseen käyntiin oli Alaska-teemainen Yukon Bay, mitä asuttivat jääkarhut, hylkeet, merileijonat, sudet ynnä muut pohjoisen asukit.
Yukon Bayn jääkarhuaitaus, Erlebnis Zoo Hannover

Yukon Bayn asukki, Erlebnis Zoo Hannover

Jääkarhuja, hylkeitä ja merileijonia pääsi katselemaan vesirajasta ja myös pinnan alta suuresta laivan rungosta käsin. Kävimme Yukon Bayssa sopivasti nähdäksemme merileijonien esityksen.
Merileijonashow, Erlebnis Zoo Hannover

Yukon-alueella nautittiin myös pannukakkuja vaahterasiirapin kera.
Päivän kohokohtia olivat kotieläinten silittelyaitaus,
Kili saa halin, Erlebnis Zoo Hannover

Alpakat välipalalla, Erlebnis Zoo Hannover

virtahepojen ruokinnan seuraaminen ja pelikaanit.
Kaalia kerjäämässä, Erlebnis Zoo Hannover

Pelikaaneja silittelemässä, Erlebnis Zoo Hannover

Tarhaa kierrettiin lähes 8 tuntia ja paluumatkalla ajettiin vielä Hannoverin kaupunkikierros, kun navigaattori ohjasi jostain syystä kaupungin kautta pois. Paluumatkalla syötiin taas ’terveyspäivällinen’ mäkissä.

19.6.

Aamu alkoi kamppeiden pakkauksella autoon ja aamiaisella. Matkalla Hampuriin satoi välillä ja kun pääsimme ensimmäisen kohteen, neuvostoliittolaisen sukellusvene U-434 luo, satoi taas. Auto saatiin parkkiin sataman alueelle ja kävimme tutustumassa veneeseen.
U-434 Tango-luokan vene, Hampuri

Sisältä Tango-luokan 90 metrinen vene oli hienoinen pettymys, kauhean sekava eikä kunnon selostuksia liiemmin ollut.

Torniin ei päässyt kuin opastetuilla kierroksilla. Katsellessaan ympärilleen 1976 rakennetussa ja alunperin B-515 nimisessä veneessä, ei helpolla uskonut että se on ollut palveluskäytössä 2000 vuoteen saakka. Paikat olivat sieltä täältä rempallaan ja kuluneet.

Vesisade taukosi ajettaessa Hagenbeckin eläintarhaan, siellä auto parkkeerattiin sisäänkäynnin viereen p-taloon. Ostimme yhdistelmälipun sekä eläintarhaan että viidakkotaloon.
Ensin kävimme hienossa viidakkotalossa.
Tropen-Aquarium Hagenbeck, Hampuri

Siellä oli yli 300 eläinlajia mm kissamakeja,
Kissamakeja, Tropen-Aquarium Hagenbeck, Hampuri

krokotiileja, erilaisia liskoja ja käärmeitä, sammakoita, hyönteisiä, lepakoita ja kaloja.
Tropen-Aquarium Hagenbeck, Hampuri

Pimeissä ja haisevissa luolissa sai etsiä seiniltä valolla lepakoita ja hämähäkkejä. Suuressa 1,8 miljoonan litran haialtaassa oli haiden lisäksi rauskuja, meriahvenia ja paljon muita kaloja.
Haiallas, Tropen-Aquarium Hagenbeck, Hampuri

Eläintarha kierros aloitettiin norsujen ruokkimisella,

Kerjuulla, Tierpark Hagenbeck, Hampuri

seuraavaksi ruokittiin ihmiset crepeillä. Vettä satoi aina välillä, joten sadetakki pysyi päällä koko ajan. Muutama laji jäi näkemättä eläinten lymyillessä suojissaan, mutta aika hyvä kierros silti tehtiin.
Sukulaisia, Tierpark Hagenbeck, Hampuri
Rentona, Tierpark Hagenbeck, Hampuri
Kopin kurko, Tierpark Hagenbeck, Hampuri
Lääh, Tierpark Hagenbeck, Hampuri

kössi, Tierpark Hagenbeck, Hampuri

Kamchatkan karhujen ruokinnan seuraaminen oli mielenkiintoista, takajaloillaan seisova karhu on yli 280cm korkea ja se sieppaa heitettyjä kaloja yllättävän tarkasti ja jos se ei saa koppia ilmasta, se syöksyy salaman nopeasti kalan perään.
Kohta lentää kalaa, Tierpark Hagenbeck, Hampuri

Suurimmat suosikit taisivat taas olla kilipukit.

Vähän erikoisempia kädestä ruokittavia olivat alueella vapaana liikkuvat marat ja muntjakit.
Mara, Tierpark Hagenbeck, Hampuri

Herkuilla voitti muntjakin luottamuksen, Tierpark Hagenbeck, Hampuri

Olimme eläintarhassa sulkemisaikaan asti ja sitten ajoimme kohti Travemündea. Perille saavuimme koko lailla suunniteltuun aikaan. Huone saatiin Maritimin 10. kerroksesta, parvekkeelta näkyi mukavasti Trave-jokea, kylää ja merta.
Maritim, Travemünde
Trave-joki illalla, Travemünde

Iltapalaa haukattiin ravintolassa rauhallisella rantakadulla ja sen jälkeen käytiin vielä hotellin uima-altaalla.
Maritim rantakadun päässä, Travemünde

20.6.

Hyvän aamiaisen jälkeen ajoimme Sierksdorfiin Hansa-parkiin.
Puiston uutuusvuoristorata ’Fluch von Novgorod’ tarjosi aika hurjat kyydit, siihen oli turha houkutella tytärtä mukaan. Pari pykälää kesympään ’Nessieen’ koitin maanitella häntä, mutta lopulta sain käydä yksin pari kertaa siinä.
Fluch von Novgorod, Hansa-park

Novgorodin kirous vaikuttaa hurjalta jo speksien valossa, kiihdytys lineaarimoottorilla pimeässä 1,4 sekunnissa 20-100km/h, 90 asteen pystysuora nousu ja 97 asteen syöksy ja maksimi g-voimat 4,3g.

Menin laitteeseen tietämättä ihan kaikkia seikkoja speksistä, joten myöhemmin piti selvittää mistä johtui ajon aikana tunne, että järki pakenee korvien kautta ulos. Kierros kesti lähes kaksi minuuttia, mutta siihen mahtui niin paljon kieppumisia ja nopeita syöksyjä sumuseinien läpi säkkipimeässä ettei oikein tiennyt kestikö reissu 30s vai 2min. Kun vaunusta pääti ylös, oli vähän aikaa ’whoa!’-tunne ja mietti että muistiko matkalla hengittää lainkaan.

Hansa-parkissa oli mukavan väljää eikä mihinkään laitteeseen ollut pahoja jonoja. Fluch von Novgorodiin oli yksinäisten kaista, jolta täytettiin vaunut täyteen.
Hansa-park

Sää pysyi hyvinä lähes loppuun asti, kolme varttia ennen sulkeutumista, alkoi sataa niin rajusti että laitteet pysäytettiin. Siitä ei tosin suurta vahinkoa tullut, kaikki vuoristoradat ja laitteet joissa vesi roiskuu, tuli kokeiltua.

Jonkun verran ennen kuutta kun lähdimme kengät ja housut märkinä kohti hotellia, navigaattori koitti olla taas vitsikäs, se ajatutti muutaman kilometrin moottoritietä ja vaihtoi sitten kärrypolulle. Oma korjausliike johti siihen että olimme kuoppaisella pikkutiellä jolla oli 30km rajoitus.
Perillä Travemündessa käytiin hotellilla iltauinneilla ja sitten lähdimme illalliselle hauskasti merenelävillä ja täytetyillä eläimillä sisustettuun Seebär-ravintolaan rantakadulle.
Seebär-ravintola, Travemünde

Kampelafileitä Travemündessa

21.6.

Aamusta lähdimme kauniissa säässä kohti Laboeta ja Kieliä. Matkaevääksi haettiin vähän karkkia ja juomaa. Navigaattori kierrätti välillä kinttupolkuja ja reilun 70km matkaan meni lähes 1,5 tuntia. Matka oli kuitenkin pääosin kaunista maaseutumaisemaa ja hieman yllättävästi puolivälin paikkeilla on useampia järviä. Perillä Laboessa odotti upeassa kunnossa oleva U 995 sukellusvene tyyppiä VII C/41.

U 995 Type VIIc/41

Koko paatti on kuivilla ja rungon muodot ja mittasuhteet näkee hienosti.

U 995 peräpää

U 995 edestä

Veneen pääsee kävelemään päästä päähän ja joka osastossa oli infoa.
U 995:n konehuone

U 995 Mittaristo

U 995 karttapöytä

Sisus ja varustelu olivat huippu hienossa kunnossa Hampurin neuvostoveneeseen verrattuna.
U 995 Venttiili poikineen

U 995 Torpedoputket

U 995 Atlas Echolot-kaikuluotain

Veneessä käynti aiheutti taas sisäisen pakon katsoa Das Boot pitkänä versiona =)
Samalla lipulla pääsee myös viereiseen laivastomuistomerkkiin. Siellä on 85 m korkea torni, jonka huipulle kiivetettässa hiki nousee pintaan, laiskoille on hissi.

Tornista on hienot näköalat merelle ja lähiseudulle.
Itämerta, Marine-Ehrenmal, Laboe

Laboe ja Kiel

Tornin juurella olevissa tiloissa on muistoseppeleitä,
Marine-Ehrenmal, Laboe

lippuja ja laivojen pienoismalleja.
Pienoismalleja, Marine-Ehrenmal, Laboe

Raskaan risteilijän Prinz Eugen potkuri

Laboesta jatkettiin ajoa Kieliin. Meidän piti käydä nopeasti akvaariossa, mutta reissun olisi voinut jättää väliin jos oli tiennyt, että samaan aikaan pidettävän Kiel-viikon pahin hulabaloo oli akvaarion ympäristössä.
Kieler woche, Kiel

Parkkipaikan etsintä tuntui toivottomalta, lopulta paikka löytyi vajaan kilometrin päästä. Akvaarion sisäänkäynti oli rantakadun party-alueelta.

Akvaario esittelee lähinnä Itä- ja Pohjanmeren elämää. Altaita on vähän, mutta joukossa on muutama hieno.
Lajeja oli kolmipiikeistä haihin ja rauskuihin.

Lisäksi oli suuri silliparvi sylinterimäisessä akvaariossa,

muutama trooppinen allas ja myös kotoisia lajeja. Ulkoaltaassa oli hylkeitä.
Paluumatkalla piti hakea välipalaa ennen pitkälle iltapäivään venynyttä lounasta. Travemündesta haettiin viela iltapalat hotelliin.
Kävelimme illalla aallonmurtajalla ja uimarannalla keräilemässä simpukoita ja uitimme varpaita Itämeressä.
Lokit rannalla, Travemünde

Illan päätti vielä nopea käynti hotellin uima-altaalla.

22.6.

Aamiaisen jälkeen pelattiin hetki korttia ja sitten lähdimme veneellä Priwallin puolelle katsomaan 99 vuotiasta nelimastoparkki Passattia.
Nelimastoparkki Passat, Travemünde

Laiva on hieno ja sitä ehostettiin ensi vuoden 100v juhliin. Ihan joka paikkaan laivalla ei päässyt, mutta hyvän kuvan suuresta paatista sai.

Passatin jälkeen etsittiin kaikenlaista mielenkiintoista rannalta ennen paluuta Travemünden puolelle.
Priwallin rannalla

Travemünden rantahiekkaa

Jatkoimme autolla Lübeckiin ja etsimme autolle parkkipaikan vanhasta kaupungista. Kävimme Sankt Marien goottikatedraalissa.
Lübeck

Se on alun perin 1200 luvulta ja poiketen esimerkiksi Ranskan kirkoista, tehty tiilestä.

Sankt Marien Kirche, Lübeck

Toisessa maailman sodassa pudonnut kello, Sankt Marien Kirche, Lübeck

Lounas syötiin yllättäen taas mäkissä ja sitten jatkettiin ostoksille Karstadtiin. Tyttärellä oli hektinen puolituntinen leluosastolla, aika oli kortilla ja kukkarossa oli 'money to burn'. Parin kympin kanssakin voi olla ihmeissään kun valikoimat ovat suuret…
Lübeckista palattiin uimarannalle hotellin luo.
Rantatuoleja Travemünden rannalla

Iltapäivän sää ei ollut lämpimin mahdollinen pohjoistuulen vuoksi vaikka aurinko paistoikin. Tytär kävi kuitenkin urheasti meressä uimassa ja rakensi sitkeästi hiekkajuttujaan, minun palellessa vieressä.
Päivällinen syötiin taas Seebär-ravintolassa.Myöhemmin illalla käytiin uima-altaalla ja sitten iltapuhteina kirjoitettiin postikortit.Pakkasin vielä rinkan ja laukut aamun lähtöä varten.

23.6.

Aamiaiselle mennessä pyysin vielä hotellin respasta tunnin lisäaikaa check-outtiin kun klo 10:n kanssa olisi tullut kiire. Pakkaukset viimeisteltiin ja sitten käveltiin vielä rantakatua pitkin postille viemään kortit. Aikaa jäi vielä parille jäätelöpallolle.
Laukut haettiin huoneesta, kuitattiin lasku ja lähdettiin tien päälle vähän ennen kello yhtätoista.
Aiemmista suunnitelmista poiketen emme lähteneet seikkailemaan Lübeckiin tai Hampuriin, vaan suuntasimme suoraan kohti Bremeniä ja ruuhkia. Lübeck Hampuri väli sujui melko kivutta, mutta Hampuri Bremen oli yhtä tietyötä ja ruuhkaa. Eli matka oli hermoja raastavaa kapeaa kaistaa aidan ja rekkojen välissä. Jossain välissä pidettiin vessa- ja kahvitauko ja sitten taas sai ohittaa samat rekat toiseen kertaan. Bremenin laidalla liikenne stoppasi ruuhkaan kokonaan. Hotellille kuitenkin selvittiin vähän ennen kahta.
Kaikki tavarat kannettiin autosta huoneeseen ja sitten lähdimme keskustaan lounaalle. Auto saatiin mukavasti p-taloon lähelle toria. Ensin syötiin lounas ja sitten kiiruhdettiin tuomiokirkkoon, joka oli vajaat puoli tuntia auki.
Bremenin tuomiokirkko paketissa

Kirkko on kaunis saksalainen gotiikan edustaja.
Bremenin tuomiokirkko

Siellä oli ilmeisesti jotain tv-kuvauksia tulossa, koska spotteja oli viritelty sinne tänne ja toinen sivulaiva oli täynnä kuormalavoja. Kirkon museo kierrettiin vielä nopeasti. Esillä oli mm lähes tuhat vuotta vanhoja kirkkovaatteita.
Kirkkomuseo, Bremenin tuomiokirkko

Satoja vuosia vanhoja kirkkovaatteita, Bremenin tuomiokirkko

Sitten palattiin maallisempien aiheiden pariin Karstadt-tavarataloon. Leluosastolla hypisteltiin taas kaikki paketit läpi ennen kuin mieluisat ostokset löytyi.
Kaupan jälkeen poikettiin kuvaamassa soittoniekat, kurkattiin Rolandia
Roland, Bremen

Kaupungin talo, Bremen

Vanhaa Bremeniä

ja kierrettiin raatihuoneen Mars-näyttely, missä oli 3d-laseilla katsottavia kuvia Marsin pinnanmuodoista. Iltapalat haettiin Lidlistä ja käytiin tankkaamassa auto. Sitten purin ja pakkasin uudestaan kaikki laukut, mikä ei ollut ihan yksinkertainen homma. Kun kello lähestyi kahdeksaa, oli aika sulkea pimennysverhot ja koittaa saada tyttö nukkumaan. Ei ollut yllätys että vielä yhdeksän jälkeen peiton alta kurkittiin Saksa - Ghana jalkapallopeliä… Kun peli yöllä loppui, alkoi ulkoa kuulua torvien, rumpujen ja ilotulitusrakettien ääniä. Saksalaiset osaavat ottaa ilon irti kisoista.

24.6.

Kello soitti varttia vaille viisi ja vartissa tapahtuneen mobilisoinnin jälkeen olimme matkalla kohti kenttää ja vuokra-auton palautuspistettä. Auto ajettiin halliin ja kävelimme terminaaliin Ryanairin jonon jatkoksi. Laukun saamiseen hihnalle ja turvatarkastukseen kului lähes tunti joten aamupala ja ostokset jäivät väliin. Kone lähti kohti Tamperetta minuutilleen ajassa ja saapui perille etuajassa kuten kaikki Ryanin lennot. Pitäisikö muidenkin yhtiöiden ilmoittaa vähän ilmaa aikatauluihin?

Kokonaisuutena matka meni todella kivasti, säät olisivat voineet olla aavistuksen paremmat, mutta sadetakit ja lämmintä vaatetta oli matkassa mukana. Onneksi myös kesävaatteita päästii käyttämään.

Ajomatkaa kertyi 1117 km, bensaan meni rahaa 135e eli litroja kului 93.
Hotellit olivat:
Wolterdinger Hof Soltaussa (4 yötä),
Maritim Travemündessä (4 yötä) ja
Mercure Hanseatic Hotel Bremenissä (1 yö).

Linkkejä kohteisiin:

Ja linkit matkan parhaisiin vuoristoratoihin: